“Klavertje vier is sowieso een symbool van voorspoed en geluk”, lacht Jan Verheul (50) als we hem vragen hoe hij de nieuwe huisstijl van de Arnulfus Stichting heeft ontworpen. “Maar”, vult hij direct aan, “dat is niet de reden dat je het ook in oude kerkramen terugvindt. Daar staat het klavermotief – en weinig mensen weten dat – voor de vier evangelisten: Marcus, Matteüs, Lucas en Johannes.”
Jan Verheul is eigenaar van Verheul Communicatie, dat in samenwerking met de redactie elke week de opmaak van Katholiek Nieuwsblad verzorgt. Jan is ondernemer én creatieveling. Heeft hij de nieuwe huisstijl zelf ontworpen? Enthousiast legt hij het uit: “Ik luister altijd heel goed naar wat de klant bij een opdracht meegeeft. Op een briefing met mijn mensen geef ik de richting aan. Het leuke van mijn werk is dat ik mijn ontwerpers zo op een spoor zet naar een resultaat waarmee ik terug naar de klant kan. Uiteindelijk ken ik de klant het best, en weet ik wat hem aan zal spreken.” In dit geval moest het een niet al te flitsend logo worden, vertelt Jan, “maar wel meer van deze tijd. Je moet altijd schakelen naar de doelgroep: wie zijn de lezers van Arnulfus Post? Wie zijn de gebruikers van de website www.arnulfus.nl? Dat is het afwisselende van ons werk, de ene keer maak je iets juridisch, en dan weer iets om Hollandse kaas te verkopen. Zo schakelen we de hele dag door. Het houdt ons fl exibel.”
De kleur is een gelukkig toeval. “Ik wist dat paars een kleur is die een rol speelt in de katholieke liturgie, maar als protestant heb ik dat toch maar even nagetrokken bij directeur François Vluggen. Het blijkt de kleur van berouw te zijn, maar óók van hoop. Dat vind ik heel mooi, maar wist ik dus niet van tevoren.”
Wat ik zelf heel leuk vind aan de nieuwe huisstijl is dat we het idee van de evangelisten laten terugkomen in de gebrandschilderde ramen die je ziet. Daardoor verwijst het naar de Kerk, mede doordat je meteen ook het gezicht van paus Franciscus ziet. De knop ‘doneren’ maakt duidelijk dat het gaat om een katholieke stichting die geld inzamelt. Alles in één blik duidelijk! We zijn er echt wel even mee bezig om dat zo voor elkaar te krijgen.”