Als nieuwste aanwinst in het team van Katholiek Nieuwsblad, zet Marjolijne du Maine zich enthousiast in voor een nieuwe opbloei van dit unieke medium. ‘Dat gun ik de krant, de katholieke gemeenschap en ook de bredere samenleving.’
Een “onverwacht geschenk” noemt ze zelf de functie die ze sinds april bekleedt, van hoofd communicatie en bedrijfsbureau bij Katholiek Nieuwsblad. Het bleek Marjolijne du Maine (45), getrouwd, moeder van twee kinderen, op het lijf geschreven. Na een aanvankelijke carrière in de commerciële sector, zette zij zich jarenlang in voor kerkelijke organisaties, zoals Jong Katholiek, Katholiek Vandaag en Kerk in Nood.
Toen zij begin dit jaar zonder werk kwam te zitten, vroeg ze zich af: wat nu? “Weer terug naar een meer commerciële functie? Nee toch? Ik werk met hart en ziel voor de Kerk!”, zo vertelt Du Maine. Dus toen KN iemand zocht met haar ervaring en kwaliteiten, om zich te richten op marketing, communicatie en fondsenwerving, hoefde ze daar niet lang over na te denken.
Wat spreekt je zo aan in deze functie?
Marjolijne du Maine: “Het feit dat die naar buiten gericht is, om mensen ‘warm’ te krijgen voor Katholiek Nieuwsblad. Ik ben een mensen-mens. Ik hou van contact en ga graag in gesprek. Daarnaast ben ik enthousiast en optimistisch van aard. Ik zie er naar uit om nieuwe mensen te mogen verwelkomen bij KN; als actieve volger op internet, als abonnee van de krant, als partner, als donateur. Het werk is zo divers en dat spreekt me erg aan. Met een kleine organisatie vormen we een solide team, en maken we een unieke katholieke krant. Ik voel daarbij de verantwoordelijkheid om KN weer te laten groeien. Dat gun ik de krant, de katholieke gemeenschap en ook de bredere samenleving.”
Waarom?
“Omdat ik het belangrijk vind dat er goede journalistiek vanuit katholiek perspectief blijft bestaan. In onze veelkleurige samenleving waarin katholieken een steeds kleinere groep worden, is het belangrijk om hen te inspireren en te bemoedigen met een katholiek geluid. Niet alleen om hen te voeden met informatie, maar juist ook om hen te sterken in het publieke debat. Ook voor anders- en niet-gelovigen is dat waardevol: om betrouwbare informaties over, en gefundeerde opinies vanuit de katholieke gemeenschap te lezen.”
Wat is daarvoor nodig?
“De belangrijkste uitdaging voor KN is duidelijk en bekend; meer abonnees, meer donateurs om de krant haar bestaansrecht te laten behouden, meer partnerschappen met andere katholieke organisaties. Dat zullen wij als team van KN in relatief korte tijd moeten waarmaken. Ik geloof daarin. Maar het gaat niet vanzelf. We laten reeds zien dat we de laatste jaren niet stil hebben gezeten en een kwalitatief goede en katholiek solide krant zijn. Dit moet verder worden uitgebouwd, en dat kan niet zonder de steun van onze donateurs.”
“KN draagt een boodschap uit voor iedereen. Het gaat om de Blijde Boodschap. Die is overal in te vinden. Daarover schrijven wij. Zij is een uniek, eerlijk en universele boodschap en ik bid dat we met KN mogen meewerken aan wat Gods Geest tot stand wil brengen. Dat blijft de investering waard!”